Aquesta temporada la CEBA continua apostant per l’educació de tots els nens i nenes que hi participen, i per això com l’any passat, continuarem treballant els HÀBITS SALUDABLES dels més petits alhora que els anem formant com a jugadors/es de bàsquet. Per això, després de cada trobada, fomentarem l’aprenentatge de netejar les mans, veure aigua i menjar fruita.

Però sabeu per què fem incís en aquests tres aspectes? Resposta dels experts:

  • HIGIENE. Per què, quan i com cal rentar-se les mans?

Respon Xavier Tarradas (Llicenciat en Farmàcia). Referent de promoció de la Salut de l’Alt Empordà de l’ASPCAT.

Perquè algunes malalties digestives, la grip i el refredat es contagien per tocar superfícies contaminades i després tocar-se la boca, els ulls, els nas, etc. Hem de rentar les mans abans de preparar o de menjar qualsevol aliment. Després d’anar al lavabo (als lavabos públics hi ha molts gèrmens). Abans i després de visitar un malalt. Després de tocar un animal. Després de jugar a l’aire lliure. Després de mocar-se, tossir o esternudar. I sempre que les mans estiguin brutes. Les mans s’han de rentar amb aigua tèbia i sabó. Amb energia i sense deixar cap racó sense fregar bé: els laterals, els canells, entre els dits i al voltant de les ungles. El rentat ha de durar uns 15 segons, i cal esbandir amb aigua tèbia i eixugar-les amb paper o amb una tovallola neta.

  • HIDRATACIÓ. Per què és necessari veure aigua durant i després de fer esport?

Respon Montse Gallegos (Llicenciada en C.A.F.E a l’Inefc Lleida). Preparadora física i entrenadora de bàsquet.

L’aigua és essencial i necessària per a realitzar una activitat física de manera òptima. Constitueix aproximadament el 55-70% del nostre cos. Els esportistes, especialment els joves, produeixen més calor metabòlica i no poden refredar el seu cos tant eficientment com els de major edat, que tenen un major risc de deshidratació. Per tant, l’aigua ha de ser la primera i més important font d’hidratació per a ells; actua com un agent de refredament per al cos, portant nutrients i oxigen a les cèl·lules en el cos i la protecció dels òrgans vitals. Per aquest motiu es recomana hidratar-se abans, durant i després l’activitat esportiva.

  • ALIMENTACIÓ. Perquè cal menjar fruita després d’un esforç físic?

Respon Eva Fuentes (Dietista). Professora Escola Universitària de la Salut i l’Esport (EUSES).

Els hidrats de carboni de la fruita, són el nutrient energètic que ens ajuda a millorar el nostre rendiment físic i per tant, la fruita és un aliment idoni que es pot prendre abans i després de qualsevol activitat física. No em d’oblidar que l’aportació d’aigua, vitamines, minerals i fibra de la fruita, ens ajuda al correcte funcionament de l’organisme de l’esportista i poder gaudir d’uns bons hàbits saludables.